Totaalbeleving: de ideale publiekstrekker voor orkesten?

Zowel professionele als amateurorkesten zijn op zoek naar manieren om meer en nieuw publiek naar hun concerten te trekken. Er zijn vele opties die worden bedacht: bij professionele orkesten wordt vooral gekeken naar inleidingen, toelichtingen, drankjes rond het concert en marketing. Amateurorkesten hebben de laatste jaren vaak gekozen voor aanpassing van het repertoire, het zoeken van een mooie locatie of samenwerken met een bekende artiest. Een andere optie is gaan voor de totaalbeleving en daar wil ik jullie iets meer over vertellen.

Met een totaalbeleving bedoel ik een concert dat voelt als 1 geheel, dat niet alleen muzikaal iets te bieden heeft, maar ook visueel, dat een verhaal vertelt. Een muzikale voorstelling zou ook een goede term kunnen zijn. De muziekstukken, het verhaal en de beelden/dans/etc. vormen 1 geheel voor het publiek, ook al speel je een heel aantal behoorlijk verschillende werken, die niet origineel iets met het verhaal te maken hebben. Er zijn een aantal aanzienlijke voordelen aan deze optie:

- het trekt een breder publiek aan doordat (klassieke) muziek niet het enige is dat er te beleven is

- het kan uitdagend en complex repertoire voor het orkest toegankelijk maken voor het publiek

- hierdoor hoeft er geen concessie te worden gedaan aan repertoire

- de voorstelling kan zich deels ook zelf verkopen: een artiest is niet per se nodig (kan wel)

- het kan sterk bijdrage aan een positieve beeldvorming van het orkest bij gemeenschap en jeugd

Voor de geïnteresseerden in nog meer voordelen, neem contact met me op...

Het vraagt natuurlijk wel wat van een orkest om dit te doen. Allereerst moeten bestuur/organisatie, leden/musici en zeker ook dirigent hiervoor open staan. Daarnaast moet een artistiek concept worden bedacht en moet daar passende muziek bij worden gezocht. Dit kan betekenen dat sommige stukken die de dirigent in zijn hoofd heeft, moeten wachten tot een volgende keer. Daarna moet het artistieke idee met de muziek worden uitgewerkt, is er een geschikte locatie nodig, moeten de visuele aspecten worden gerealiseerd, moet het verhaal door iets of iemand worden overgebracht.

Dat klinkt als een behoorlijke uitdaging en dat is het ook. Maar gelukkig voor orkestbestuurder of -directeur zijn er voor veel van deze aspecten samenwerkingspartners. Voor professionele orkesten zijn er professionele theatermakers, regisseurs, choreografen, etc., die maar al te graag aan een voorstelling willen meewerken. Voor amateurorkesten bieden andere verenigingen in de regio veel mogelijkheden. De toneelvereniging, de dansschool, de filmclub, allemaal verenigingen die ook graag iets bijzonders willen doen, die eigen talenten hebben en ook een eigen publiek meebrengen. Daar moet wel iets of iemand aan worden toegevoegd om hier ook een geheel van te maken en tot een pakkend concept te komen.

Geen idee hoe je tot een concept komt? Hoe je zo'n samenwerking aanpakt? Of wil je eigenlijk gewoon een partij die voor jou een voorstelling kan bedenken? Dan biedt Stichting UnScene mogelijk uitkomst. Meer info? Neem contact op met mij of met Stichting UnScene.

Uitgelichte berichten
Binnenkort komen hier posts
Nog even geduld...
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square